Костянтин Тимофійович Шишко народився у селі Обенижі
Турійського району Волинської області 24 травня 1940 року. В 1944 році разом із
батьками переїхав до Луцька. Дитинство, юність і решта життя, аж до останньої
години, Костянтина Шишка пов’язані із цим старовинним волинським містом. Лише
декілька разів (на період служби в армії, під час короткочасної мандрівки
Полтавщиною й нетривалого візиту до Києва) він виїжджав із рідного Луцька, але
завжди повертався, ніби приречений залишитись саме тут назавжди.
Луцькі вулички, площі, провулки, сквери, архітектурні
пам’ятки, старі будинки та їхні мешканці були не просто добре йому знайомі.
Вони стали невід’ємною часткою його буття, як, зрештою, і він сам, цей дивний
чоловік із густою шевелюрою, був однією із найпомітніших постатей Луцька другої
половини ХХ століття. Мистецьке життя міста цього часу неможливо уявити без
цього поета і художника, українського патріота-інтелектуала, переконаного
нонконформіста Костянтина Шишка. Жоден митець із грона волинських літераторів
не користувався таким визнанням, як цей категоричний, інколи аж надто
принциповий та не зручний у спілкуванні автор віршованих писанок, блискучих
сонетів, чудернацьких паліндромів, віршів-раків, поезії інтелектуальної,
витонченої в контексті змісту та форми.
Творами Шишка захоплюються науковці, ними смакують
справжні поетичні гурмани, їх декламують у кав’ярнях і навіть в найдешевших
луцьких шинках. Не із офіційної вказівки згори або ж із організаційного примусу
відзначаються дні його пам’яті, а стихійно в різних гуртах лучан без зайвого
пафосу та лицемірства згадується його добре ім’я.
З-поміж чинників, які повпливали на формування
особистості К. Шишка – безперечно, навчання у Луцькій СШ №2 (1948-1958рр.), в
художній студії при Палаці піонерів, а особливо у Луцькому державному
педагогічному інституті на історико-філологічному факультеті. Йому щастило на
вчителів. Петро Сензюк, керівник гуртка образотворчого мистецтва, прекрасний
живописець, активна творча особистість, зумів не тільки навчити його тримати
пензель, душею відчувати колір, тремтливу пульсацію ліній, а й прищепив
назавжди шанобливе ставлення до творчості, пієтет до Його Величності Мистецтва.
В.Покальчук, В.Мороз, Д.Іващенко – високопрофесійні метри в царині української
філології та історії – стали йому за духовних наставників, а їхня жертовна
діяльність в ім’я України – взірцем для наслідування. Великою мірою саме ці
люди посприяли пробудженню національної самоусвідомленості Костя Шишка,
спонукаючи появу у нього загостреного відчуття драматичної долі українського
народу, розуміння власної відповідальності за його майбутнє. Кость Шишко був не
просто успішним студентом. Він прекрасно навчався, виявляючи вже в студентські
часи неабиякий хист мовника і науковця-історика. Йдеться не тільки про здобутки
в межах освоєння обов’язкової програми, а наполегливу самостійну роботу над
собою і перші творчі спроби в царині образотворчого мистецтва (графіки) та
поезії. Прониклива лірика поета Шишка, як і малюнки пером, акварелі, ціла низка
автопортретів, пейзажні мотиви, виконані в техніці лінориту, офорту, певною
мірою відображають духовні горизонти свого молодого автора, його ідеали,
серйозність завдань, які він ставив перед собою.
Переконливим свідченням цього є щоденник Костя Шишка,
який він писав тієї пори. За кожним словом – виваженість, за кожною фразою –
послідовність, чіткість бачення мети, наполегливість у поступі до неї…
Розуміючи прогалини радянської освіти, намагаючись компенсувати час, витрачений
на студіювання класиків марксизму-ленінізму, Кость Шишко наполегливо вивчав
світову класику, захоплювався творчістю модерністів, по крупинках збирав
інформацію про сучасне західноєвропейське мистецтво, що було відділене від
України завісою холодної війни і тавром „буржуазної естетики”.
Отож, закінчуючи інститут, Кость Шишко вже був
справжнім інтелектуалом, якому складно було відшукати рівню в середовищі
однолітків. Його послідовний духовний розвиток не призупинився після отримання
диплому про вищу освіту (1962), продовжився під час вчителювання в селі Кричеві
Маневицького району (1963, вересень-листопад) і під час служби в Радянській
армії (1963-1964). Відтак не дивно, що рядовому солдату в 1963 році було
запропоновано вступити до КПРС, а після звільнення в запас він отримав значну
як на той час посаду інструктора Волинського обкому ЛКСМУ. Багатообіцяючий
початок кар’єри! Однак раптово фортуна покидає свого обранця. Лише рік
(вересень 1964 – вересень 1965) йому довелось займати просторий кабінет
партійного функціонера. Надалі химерна доля втнула непрогнозований викрутас.
Тому 1960-ті роки – особливий період у біографії Костя
Шишка. Особливі вони, зрештою, в долі
всієї України. Це, як відомо, час суспільної «відлиги», коли тоталітарна
машинерія, що іменувалась СРСР, дещо загальмувала. Розвінчання культу диктатора
Сталіна, реабілітація жертв репресій, послаблення тиску на культуру й
мистецтво… Все це спричинило своєрідний духовний ренесанс в національних
республіках, у тому числі й в Україні. Однак цей процес тривав недовго. Одразу
після нього розпочалось закручування гайок. На романтичних шістдесятників
посипались політичні звинувачення, розпочалась своєрідна зачистка суспільства
від небажаних елементів. Кость Шишко потрапив саме під цю гребінку. В Луцьку
тоді спалахнула гучна справа „Мороза та Іващенка”, викладачів педінституту,
яким було висунуте звинувачення в приналежності до українських буржуазних
націоналістів.
Кость Шишко проходив по цій справі як свідок і
співучасник. Не пройшли повз пильний погляд КДБ його приязні контакти зі
звинуваченими, участь в акціях, ними зорганізованих, читання віршів,
перекладів, а надто крамольної „Думи про матір”… Закінчення цього твору фразою:
„Ми ж не підпільна організація. Ми – нація! Ми все ж таки нація!”, – було більш
ніж достатньо, щоб стати вироком молодому зухвальцю.
Його арештували під час гучного весілля, яке
святкували друзі в маленькому поліському селі. Далі – „фешенебельні” коридори
КДБ, допити, свідчення і…показові партійні збори первинної партійної
організації Волинського обкому ЛКСМУ (20 вересня 1965 року) з порядком денним:
„Про антирадянські прояви в національному питанні Шишка К.Т. і його дальше перебування
в рядах КПРС”. Ці так звані збори були завуальованою формою суду із рішенням
заздалегідь відомим. Колишні колеги по роботі, навіть товариші, отримали добру
нагоду проявити власну відданість ідеям марксизму-ленінізму, затаврувати
ганьбою „негідні” вчинки Костянтина Шишка. Власне, певну можливість
реабілітації мав і він. Якби лишень сердечно покаявся, не вступаючи із
лицемірами у полеміку, якби не говорив про болючі проблеми українства, прояви
нівеляції української мови, не згадував, що народи Африки борються за свою
незалежність і чому цього не можна робити українцям..? Але все відбулось за
відомим, сумнозвісним сценарієм.
Його не засудили до позбавлення волі. Лише виключили
із КПРС. „Зрозуміло, в офіційних документах того часу не йшлося про заборону
поетові друкуватися і займатися педагогічною практикою. Проте керівники усіх
рангів найрізноманітніших контор і конторок, не кажучи про солідніші установи й
організації, знали уже про той вирок і сприймали його як табу на професійну і
видавничу діяльність. Відтоді, тобто з 1965 року, Кость Шишко залишився
фактично без читача і без засобів до існування. Йому неймовірно важко було
знайти навіть найменш оплачувану роботу, а коли знаходив, то довго не
затримувався. Це була одна з найпідступніших форм репресій комуністичної
деспотії – позбавити творця спочатку внутрішньої свободи, можливості
самовиражатися, а потім – права на друкування, тобто на спілкування з читачем”[1]. Особливого болю у цій ситуації завдавав
навіть не сам присуд, а реакція на нього деяких „колишніх друзів”, які,
вболіваючи за власну репутацію, переходили на інший бік вулиці, щоб не подати
йому руки. Гіркота розчарувань, пригніченість, відчуття самотності… Як відомо,
біда не приходить одна… Саме в цей час страшних випробувань його покинула дружина… Про ці моменти свого
минулого життя він іронічно говорив: „…тоді, коли мене накрили покришкою і
покинула Мадам”. З відстані часу він зазначав, що в цій драматичній історії є
також своя позитивність: „Я отримав творчу свободу, можливість писати вільно,
не озираючись на „компетентні органи», не зважаючи на недолугі смаки...”.
Духовні переживання поета тих днів точно відображають малюнки, з-поміж яких
особливо виразними є зображення чоловіка з автопортретними рисами, який падає в
гігантську м’ясорубку[2], та вірш, співзвучний цій темі:
Світу багато, та поночі жить:
кожен про себе хіба тільки дбає,
чорта скубе, доки той ще линяє,
тільки за власний свій попас дрижить.
Звихнута чином дрібна принциповість,
мудрість тхоряча для цвілих голів…
Бридко линяє і праведний гнів
завченим жестом, позиченим словом.
Переконання ж виковує зиск:
грубу з посад набуваючи ренту,
в гущу впускають свої окоренки –
бонзи партійні й службові тузи.
Щирого ж змелять і пошеретують,
навіть загубиться будь-який слід…
Тож за язик укуситися слід,
як необачно словами жонглюєш!
Жити ж напоказ чи зручно? Навряд:
з дурнів нелегко тини городити.
Можна з брехнею світи облетіти,
важко вернутися тільки назад.[3]
Дитям вільного творчого польоту можна вважати весь
подальший доробок Костя Шишка: блискучі „Вінок прощання”, „Вінок сумління”,
„Вінок прозріння”, „Доба”, „Мій ворог”, „Орфей та Евридіка”, „Осіння казка”,
„Плач Снігуроньки”, вражаючі експериментальні цикли „Писанки”,
„Мультиплікаційне”, „Акростихи”, гостро сатирична „Епупея”, високопрофесійні
переклади…Захопленням переускладненою структурою композицій, любов’ю до якихось
штукарських технічних витівок відрізняється велика частина його образотворчої
спадщини. Тут повною мірою розкривається специфічна особливість мистця та його
мистецтва: вміння малювати літерами й словами, витворюючи засобами ліній та
начерків не просто зображення, а його прасимвол, універсальний знак.
Після сумнозвісних 60-х в біографії К.Шишка вже не
було подібних потрясінь. Після невдалих спроб розпочати нове життя, поет ніби
заспокоюється. Приймаючи виклики долі, він до дна спиває гірку чашу
випробувань. В 1970-1990 рр. він добре знав, що вже ніколи не зробить кар’єри,
не одружиться, не вступить до Спілки письменників України, що він – поза межею,
звільнений одразу звідусіль. Але з іншого боку, це було вже не так мало…
Позбавлений обов’язку вдавати міщанську пристойність, він мав щастя належати
самому собі. Можливо тому дещо зловживав алкоголем, іменуючи себе „прихильником
Бахуса”, не прислухався до думки громадськості, подеколи дозволяв собі більше,
аніж інші. Але весь цей час, незважаючи ні на жодні перипетії, жив виключно
інтелектуальним і творчим життям. Його родиною стали друзі: Євген Ходаківський,
Михайло Андрійчук, Мирон Нестерчук, Сашко Валента, Володимир Жежерун, Леонід
Сахнюк, а з часом багато інших, значно молодших за віком, котрі любили за
чаркою вина послухати нові вірші та поезію класиків у його виконанні. У
справжній перфоменс переростало читання „Епупеї про Степана й рід...”. Уривки
із неї, ще не зовсім викінченої, мандрували по людях в рукописах, їх вивчали, з
нетерпінням очікуючи наступних розділів. Кость був штучно відокремлений від
читача, але не від літературного процесу. Не маючи змоги на офіційні зустрічі з
аудиторією, компенсував це, спілкуючись зі своїми шанувальниками в художніх
майстернях, в оселях творчої інтелігенції, скрізь, куди потрапляв, і де було
бажання говорити про поезію. Не маючи змоги публікуватись в періодиці, друкував
свої твори на старій друкарській машинці, дарував близьким, інколи продавав за
умовний гріш кому доведеться. „Луцький Рембо”, – якось назвав його один
поважний критик, дивуючись такій вельми незвичайній творчій практиці поета.
Кость Шишко все ж переміг лиху долю. В 1990-х, після
падіння імперії зла (СРСР), його поезія з’являється в газетах і журналах,
окремим накладом виходять „Епупея”, „Сльоза олії золота”, а в грудні 2001-го
побачила світ перша збірка – „Пісня дощу”. Для нього це була велика втіха. Він
відчував себе зреалізованим і просто щасливим. Коли ж незабаром смертельно
захворів, то, відмовляючись від лікування, сказав авторові цих рядків: „Чи
варто реанімувати те, що віджило? Я вичерпав свій біологічний ресурс і,
вочевидь, вже нічого нового не зроблю в творчості…”.
Помер Костянтин Тимофійович Шишко 24 січня 2002 року.
Нині друзі опікуються його мистецькою спадщиною. У
Волинському краєзнавчому музеї створено архівний фонд поета, відкритий для
кожного, хто цікавиться літературою.
Навроцька З. 24 травня 70 років від дня народження К.
Т. Шишка (1940) – українського поета, художника / З. Навроцька // Календар
знаменних і пам'ятних дат Волині на 2010 рік / Упр. культури і туризму Волин.
ОДА ; Волин. краєзн. музей ; Волин. ДОУНБ ім. Олени Пчілки ; ред.-упоряд.: Є.
І. Ковальчук, Е. С. Ксендзук. – Луцьк, 2011. – С. 65–71.
Література:
Шишко К. Епупея : сатира і гумор / К. Шишко (Хтось
Тодось). – Луцьк : Надстир’я, 1993. – 46 с.
Шишко К. Пісня дощу : вибране з неопублікованого :
поезії / К. Шишко ; упорядкув., вступ. слово, худож. оформ. і макет А. Якубюка.
– Луцьк : Волин. обл. друк., 2001. – 256 с.
Шишко К. Сльоза олії золота : вірші / К. Шишко. –
Луцьк : Надстир’я, 1997. – 18 с.
Шишко К. Писанки / К. Шишко. – Луцьк : Твердиня, 2010.
– 212 с.
Шишко К. Вереснева елегія ; „Сюрчать ведмедики, неначе
вартові…” ; „Рожеве підійшло до жовтого порогу…” ; „Павині пера згасли на
воді…” ; Акростих / К. Шишко // Світязь : літ. зб. Волин. орг. Спілки письм.
України. – К., 1992. – Кн. 2. – С. 53–55.
Шишко К. Вінок сонетів / К. Шишко // Волинь :
сусп.-політ., літ.-мист. часоп. – Луцьк, 1991. – № 1. – С. 41–45.
Шишко К. „На страту вечір днину вів…” ; „З’явилися на
білий світ усі ми” ; „Де світло й темінь…” ; Луцьк напровесні 1971 ; „Останній
погляд в очі голубі…” / Шишко // Перевесло : антологія : у 2 т. – Луцьк, 2001.
– Т. 1 : поезія. – С. 229–232.
Шишко К. Медова повінь : поезії / К. Шишко // Дніпро. –
1994. – № 10. – С. 8–9.
Шишко К. Писанки : вірші / К. Шишко // Молодь України.
– 1991. – 16 трав.